f

Saturday, November 27, 2010

aku suke mendajalkan makanan dan minuman famili aku..

Eee yahhh..*mengeliat okeyh….penat..baru lepas jadi perempuan melayu terakhir..huahua..ok tipu semalam..kau layak ke weyh…layak la kot..ade chance tak masuk Gadis Melayu..sumpah kau kene reject awal-awal sebab tak cukup syarat..tak cukup umur daa..lagi kau ni mane lawa macam Rina Salleh tu..aku ni hidung taraa mancung lagi kemik..muke taraa putih..muke manyak bulat daa..

Sudah-sudah..aku baru lepas masak ok..kau masak shah??tak percaye tak percaye..hehehe aku memang tak percaye aku masak..ok la aku cume lepas masak nasi goreng, meggi, masak air, masak telur dadar or telur pecah, masak nugget or sosej, goreng tempe sama tauhu, goreng ikan dan masak nasi keras..memalukan kan???ape aku kesah..suke hati la nak cakap pe..

Disebabkan aku ni kakak sulung so terpaksela bertanggungjawab menolong bapak aku..atee kenape bukan menolong omak aku..ni disebabkan omak aku belajar di UPSI so bapak aku la yang jage kiteorg..ala macam cerita Mr Mama tu..tapi ni skrip lain sikit..

Alkisahnya kiteorg ni memang suke berjimat cermat..kan berjimat cermat tu amalan mulia..jimat punye pasal, kebanyakan hari-hari kami ni makan Nasi Goreng waktu malam.tak malam untuk sarapan pon ade..ye la bile ade baki nasi tengahari simpan untuk malam sebab ok lagi..tak basi..kau jangan ingat aku makan bende basi..kalau la aku makan, tak wujud dah blog ni..ade paham..

So, biase la kakak mithali*wekk wekk so kenala masakkan pape untuk makan malam supaye adik adik ye tak kebuluran..yang bapak aku pulak ni biasenye dia yang akan masakkan tapi kalau time time dia busy and penat aku la penggantinye..aku bukannye tau masak ape..so aku masakla nasi goreng aje..kau taukan resipi nasi gorengkan..tak kan tak tau..

Ok tadi resipi nasi goreng yang cincai bawang merah sebiji, bawang putih empat ulas,cili api empatbelas batang,carrot oren dicincang halus same itu nasi kasi pecah ok..mase aku tumbuk cili,bawang putih and besar adik aku dah sound cili tu banyak sangat..yang aku ni memang menyampah bile orang nak masakkan banyak pulak cekadaknye..so aku teruskan je la dengan rakusnye menumbuk sampai lumat..dah tumbuk ape lagi masak la..aku ni main campak campak je..dah siap hidangkan la dan aku sertakan sekali timun..

Aku mase tu mandi dulu sebelum makan..keluar dari bilik air apesal adik aku lelaki macam orang tak cukup air sebabnye ulang alik ke dapur dok tonggak air..aku tanye la apesal…dia cakap pedas..uhh mase tu peluh melekat banyak dekat muke dia..yang aku dok tergelak gelak..sewel betul..aku cakap la nak makan, makan tak nak tak payah makan..jangan sibok nak komplen…dia cakap pedas tapi sedap..hahaha *muke bangge ok.lepas tu bapak aku pulak makan..same jugak kate pedas..adik-adik aku lain pon makan kate pedas tapi yang ngeknye pedas pedas diaorang pergi tambah lagi..air sejuk pon bergelen tambah..aku ni buat muke selamba badak je..tapi..perhh aku naik berang la sebabnye aku dapat makan sikit je.ciss tak aci betull..ni la aku suke mendajalkan family aku makan benda pedas..


kau gandekan la cili api ni..meletop masuk mulot ;D


Bile aku buat sambal kicap resipi mak aku memang terbaik la..kiteorang disebabkan anak jawa campur banjar (banjaw) so memang suke makan tempe and tauhu goreng cecah sambal kicap..waa cakap same lu terbaikk wokkk..terangkat segale bulu-bulu roma sebabnye aku suke mendajalkan makanan tu buatnye pedas..tapi diaorang still makan..bestkan..hahaha..ehhh jangan lupe pisang goreng pon kiteorang kasi cecah itu sambal kicap…sedapnye..aku baru sedar itu la makanan kegemaran aku..sumpah tak suke lain dah ;D

lebih kurang la macam ni..terbaek la


kau goreng ini tempe....tak pyh garam dengan kunyit pon tak pe..kasi cecah dgn sambal kicap..perhhh..


tauhu pon same..goreng je sebesar-besar tu..mesti puas hati ;D



Lepas tu bile kena suruh buat air teh satu jug mesti terlebih gula..tapi bile aku rase biase je, bile dieorang rase kate manis .adakah lidah aku ni dah tak berfungsi tarak gune ke??aku rase dah cukup ummppp..tak manis tak tawar..tengah-tengah tapi diaorang cakap manis..naik fed up la..dah la suke hati la nak buat ape air tu..kalau aku telan je la atau cecah biskut kering..sedap tu


Lepastu aku suke masak nasi keras..huahuahua..anak dare masak nasi keras..sumpah aku cakap aku tak reti sukat air untuk masak nasi gune tangan..apesal terkejut ke..hehehe aku suke air pakai cawan yang sama untuk aku ambik beras..kalau aku ambik beras tiga cawan tiga cawan air la aku masukkan..sewelkan..puas mak aku nasihatkan tapi aku yang telinge macam periuk belange tak nak dengar..saje suke suke masak keras..tak nak makan sudah..ade aku kesah..huahuahua..


Lepas tu aku suke masakkan telur dadar dicampur bawang dengan cili api..aku memang sengaje masukkan banyak bawang besar dengan cili api..aku pon tak tau kenape aku suke sangat buat macam tu..sebab aku suke la tapi adik adik aku tak suke…kejam sungguh..aku tak bagi diaorang makan…tapi makan jugak..lagi bertambah-tambah..bagi aku telor dengan nasi campur kicap dah sedap gile..hari tu mak aku masak asam pedas tapi dia makan telor dengan kicap..pelik bin ajaib betoll..rupenye dia rindu nak makan telor dengan kicap..adoii mak ni buat lawak je..


Aku rase ni la makanan dan minuman yang aku suke dajalkan..bongek betul..ala yang rasenye famili aku je..korang lain kali je la..tunggu aku ade kedai ke ape ke..mase tu baru la akumendajalkan korang pulak.ahakkss


kenape aku kate palsu..sebabnye korang tak kan kenal aku di luar..lain ok ;D


Sila Lambai Tangan Anda ;D Smiley

47 kate-kate kepoh:

Heidi Shafiq said... BALAS

aritu first time aku mkn pisg grg then cicah kicap cili kt umah org jawa.. sedap.. tp pedih perut aku.. adehh.. hehehe..

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Heidi Shafiq

biase la tu..kalau org tak biase mmg sakit perut..tapi sedap kan

Jey Yusuff said... BALAS

temoe sangat sedap

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Jey Yusuff

temoe tu pe??

sweethOneY said... BALAS

housemate akak orang jawa. org jawa ni mmg kan, asal semua benda nak cicah ngan sambal kicap. hihi. tp yang penting sodappp

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@sweethOneY
jawa mmg, sambal kicap mesti ade dekat sebelah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... BALAS

Salam
Wahh sedapnyer,dah duk doha LM masih wajib buat makanan tu tau .haha.

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Lydia Miza(Aidyl Azim)

ye..ye..hidup jawa ;D

miss lolly a.k.a luvfareda said... BALAS

tsk tempeeeeeeeeeeeeeee. ngeh ngeh

mia said... BALAS

hehehe..huwaa..lame xmkn, kalau melaka, tempe tu kasi belah 2, so jadi nipis, bila goreng jadi ranggup3 sikit...haa sudah..meleleh air luirr grrrr

Cempaka R.Minta said... BALAS

hii
cempaka datang
add cempaka juga ya
cempaka jawa sebelah ibu

Qu azniza ;) said... BALAS

rajinnya masak2. mak belajar lagi.bagusnye

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@miss lolly a.k.a luvfareda

kenape..sedap la ;D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@mia

best...best ;D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Cempaka R.Minta

boleh buat geng ;D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Qu azniza ;)

demi anak2 ye ;D

THE LEKAT LEKIT STORY said... BALAS

lagi baik nasik keras dari mentah dik.. xpe perjalanan masih panjang, so teruskan usaha. Sedap x sedap.. tu x yah kisah jnji adik2 tak kebulur

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@THE LEKAT LEKIT STORY

i like ur answer ;D

maCy said... BALAS

temoe tu apakah?

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@maCy

entah..tak tau la

Shahazrin said... BALAS

nak rasa ler...leh?

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Shahazrin

nnt saye kasi pos gmbr je ;D

gigi rongak said... BALAS

reti ckp jawa x? haha
sedap x sedap bila perut lapar mkn je.haha

* mEsSy * said... BALAS

try again next tyme.. wahahaha..
=D

Anna Boleyn said... BALAS

pedas pedas la best!! uiih...suka suka tempe+tauhu cecah sambal kicap!!!

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@gigi rongak

blh la dalam seketol due ketol..huahuhhua

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@* mEsSy *

mesti try ;D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Anna Boleyn

jom..jom buat geng ;D

ejulz said... BALAS

tgh skodeng jap.. :P

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@ejulz

lama-lama pon tak pe

afiqah said... BALAS

heheheh, alahai, biasalah tu adik oi ;)
baru belaja, bak kata komen di atas, perjalanan
masih jauh lg syg :)

kak ina kl (1) said... BALAS

dulu tak pandai nak makan sambal kicap..sejak kawin dgn orang jawa...sambal kicap siap buat untuk sebulan..letak dalam peti sejuk

kata kila said... BALAS

cili tu ade umph!!

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@afiqah

tenkiu..saya akan ingat itu ;D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@kak ina kl (1)

ushh betul ke..hari2 ke makan dgn smbl kicap..dashyat tu

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@kata kila

1 btg dh umphh segenggam umphhhhhhh

cik helena said... BALAS

dulu pelik gila bila org makan pisang goreng cicah kuah kucap tu..haha kl takde pon,,,pastu bila tahu kene ade cicah jugak!baru umphh!

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@cik helena

sedap hingge menjilat jari ;D

Enna Banana said... BALAS

enna masak pun kekadang men taram jeh tapi lastly licin jugak, sedap jugak lah even cam takut2 jeh kan nak masak pegang kuali, pegang sudip segala. haha :D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Enna Banana

betull..betul..

cik EPAL said... BALAS

suka suka! sebab ada tempe. hehe. pis last tu ada sikit sikit macam rina salleh pulak. hehe

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@cik EPAL

cik epal ni nak kene pakai spec ni..

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@cik EPAL

cik epal ni nak kene pakai spec ni..

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said... BALAS

benci tempe walaupon sy org johor..
hheheheh !
tahu pon x best gak !
heee!

alinac lover said... BALAS

tempe sodap gak kan

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza

tempe sedap tau ;D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@alinac lover

btul..btul

Post a Comment

si cantek si handsome
thank you for ur comment.
nanti dtg lagi tau :D