f

Friday, November 19, 2010

PROBLEM SAHABAT: Kenapa Kawan Kita CABUT Lari?

Kita mungkin bingung jika kawan kita tiba-tiba menjauhkan diri atau menggaibkan diri dari kita.mungkin tanpa kita sedari, kita telah melakukan satu kesalahan kecil ataupun besar terhadap mereka.Cuba korang pikir..korang rase ape dia puncanya kawan korang menjauhkan diri??


aku ade la muhasabah diri mase tengah bagi anak ayam aku makan beras tadi...ini mungkin punca-punca kawan-kawan kita jauh dari kita...




Suka bertanya

memang tak salah untuk kita bertanya tapi kalau dah hari-hari asyik tanya benda yang sama, mesti la telinga kawan kite dah jadi telinga periuk rumah mak aku ni dan naik bosan sebab benda yang same aje dok ulang-ulang...wajar ke kalau hari korang tanya.."cantik tak saya hari ini??"..."mungkin awak malu tak keluar dengan saya??"....so bile soalan-soalan cepus emas ni keluar dari mulut kita hari hari mane kawan kite bosan nak kawan dengan kite sebab kene ulang jawab benda yang sama..





Bercakap soal lelaki!

Kite tak salah nak ceritakan ape masalah kite ape perasaan kite yang semuanya berkisarkan LELAKI..kejadian ni sendiri terjadi ke atas diri aku..aku naik muak bile kawan aku ni asyik cakap bende yang benda yang same tiap tiap hari tentang lelaki yang dia suka..sampai satu saat aku hanya biarkan dia bercakap seorang diri..jahatkan??.ye la kite sendiri dah boleh agak ape yang dia nak cakap.lepastu la bile dah couple..bukan main seronok la ni cerita sakan.."ahhh aku suke..dia nak couple dengan aku"...tapi bile dah break up.."dia jahat..dia curang dengan aku..".."aku ade buat salah ke dengan dia ke??.."...mase tu nangis 7 hari 7 malam siap ade lagu lagi...yang kite malas nak melayan..dah bagi nasihat..tak nak di dengar..dah jadi baru dtg cari...ape punye kwn daaa...





Cinta

Waktu bercinta memang indah-indah belaka..bila kita sedang asyik seronok bercinta, tak mustahil kita boleh terlupa tentang sahabat kita.Kadang-kadang kita susah nak bahagikan masa antara kawan dan kekasih.bukan tu sahaja kesalahan yang kita lakukan tapi adakalanya kita terlupa, topik perbualan kita dengan kawan asyik pasal persoalan dan kisah cintan kita dengan kekasih hati kita..kalau tu berlaku..bukan kawan kita akan naik bosan dan fed up dengan sikap kita..dan mungkin tanpa kita sedari akan menimbulkan perasaan cemburu dalam diri kawan kita..ye la kita asyik dok layan gf/bf kita sampai kawan pon lupe..lebih-lebih lagi jika kawan kita tu tiada buah hati lagi..atau baru clash...So, kita perlu berwas-was sebab tanpa kita sedari kita telah menyinggung perasaan kawan yang merasakan dirinya seolah-olah terpinggir..





Mulut atau badan bau puaka!

pernah rasai peristiwa kawan kita cabut lari sebab badan atau mulut kita bau puaka..aku rase pernah tapi nasib baik cepat sedar terus aku berubah..sekarang wangi...nak bau ketiak i...gilo betull...kita mungkin tak sedar sebenarnya kita ni punca bau yang tak menyenangkan..punca bau ni la yang menyebabkan kawan kita tak nak dekat dengan kita..asyik-asyik mengelak..tapi kalau kita ni kawan yang baik..lebih baik tegur kawan yang bau puaka tu...nanti sama-sama untung...hidung kita tak rosak sebab tak de bau puaka lagi..kawan kita pon happy sebab orang nak dekat dengan dia kembali...so pakai la ubat ketiak banyak-banyak and perfume tapi perfume tu jgn la kau siram sehari sebotol..kalau gitu la aku pon tak nak dekat..rosok hidung aku yang mancung ni..lagi pon nanti mengundang maksiat*wahh shah kau nak jadi ustazah pulak..




Tak tau berdikari

Mungkin kawan kita rasa tersangat la rimas dengan sikap kita yang tak boleh melakukan sesuatu perkara secara bersendirian..ke mana sahaja kita nak pergi mesti kita mengajak kawan kita menemani kita walaupun ke satu lokasi tang tersangat la dekat.."weyh jom pergi toilet...ni nak betulkan tudung ni.."..ishhh..kawan mana yang tahan jika berdamping dengan orang macam tu..korang ade yang tahan ke??..Kerana terlalu ingin ditemani, kawan kita pulak jadi mangsa peneman kita sewaktu bertemu dengan buah hati.."weyh jom teman aku jumpa balak aku*buat muke mintak penyepak...."jelaslah nanti kawan kita boleh rasa bosan jika kita tak putus-putus mengajaknya menemani kita..kerana merasakan waktunya telah dipersia-siakan oleh kita...yela mane taknye..banyak kerja lain nak buat dari nak teman kita jumpa buah hati..tapi sebab nama pon kawan..ikut je la..dan akibatnya duduk berseorangan macam mayat hidup*boleh anggap cam ni tak..dan bile satu saat kawan kita tak tahan..tak hairan la kawan kita tiba-tibe menghilangkan diri..





Kaki gosip

kita tak sedar yang kita ni kaki suka bercerita hal orang lain bile kita bersama kawan kita..malah kita juga memiliki sikap suka mengumpat hal orang lain.tanpa kita sedari, umpatan dan gosip murahan tu boleh menimbulkan rasa sakit hati pada kawan kita.malah kawan kita beranggapan kita akan turut sama menceritakan hal peribadi kawan kita kepada orang lain dan menyebabkan kita dilabelkan sebagai orang yang tidak amanah dan tak boleh dipercayai..so untuk mencari jln selamat, maka kawan kita pun membuat keputusan untuk menjauhkan diri dari kita..




Suka pau orang

pau ni bukan kuih tu..ishh ingat makan je..ni pau asyik mintak sesuatu dekat kita..memang tak salah kita mintak sesuatu dekat kawan kita..tapi kalau dah lebih-lebih melampau la..lagi pau hari-hari..kopak la kawan kita..contoh duit la senang..memang bende tu simple je..ok macam tambang bas..tak salah kita mintak dia belanja kita tapi kalau dah hari-hari kire melampau la..ingat kawan kita ni cop duit ke..




Sering rasa bersalah..

siapa yang mampu beratahn jika hari-hari orang lain kerap membuatkan dirinya rasa bersalah?lebih-lebih lagi jika orang tu adalah kita, iaitu kawannya.contohnya sewaktu kawan kita baru putus cita dengan buah hatinya, kita tak putus-putus menyalahkan dirinya..kita langsung tidak membela dirinya yang sedang tertekan..jadi..kamu tak perlu terkejut sekiranya kawan kita tiba-tiba menjauhkan diri dari kita..




Penampilan selekeh..

kita perlu akui kalau nak kawan dengan seseorang bukan memandang harta bende, pangkat atau kecantikan..kita perlu terima seadanya sesiapa kawan kita..tapi kalau dah penampilan selekeh macam pengemis jalanan ade orang nak kawan ke..atleast pakai yang elok sikit..yang orang bolelh lagi hormat...jangan pakai macam mamat bangla, seluar baju kaler lain..sumpah aku pon tak nak..seksi seksa pon tak payah nak ditunjuk..kau nak tunjuk tunjuk ade aje dekat suami atau isteri kau nanti..




ni je yang aku dapat pikirkan..ni aku bercakap pasal kelemahan aku tapi yang kat atas di berdasarkan pengalaman aku dan kawan-kawan jugak..aku cuba perbaiki ape yang aku kurang..so kawan aku pon tak lari tinggalkan aku waktu aku senang mahupun susah..korang jugak patut bangun dari angan-angan mat jenin..jangan ingat diri kita ni betul 100%..nasihat ni untuk orang yang makan peria dia la yang terase pahitnye..

ni ha ustazah nak bagi falsampah:

Nilai persahabatan diukur dengan kejujuran..bukan
kebendaan. Jadilah ubi yang tertutp rapat..bukan kek yang
berkrim tetapi dihurungi lalat.

43 kate-kate kepoh:

Puteri Iqa Izyan said... BALAS

sume betul!

10 markah percuma dapat.
huhu :P

Cik Gallus Gallus said... BALAS

Puteri Iqa Izyan: uhh dapat markah..awat hang nak jadi cikgu ka??

BLADE EDGE said... BALAS

salam...

mmg kdg2 kita slalu tgk salah org jer..tp jgn lupa, kita pun org juga..maybe kita ada salah mana2..

kalo suka bertanya tu xsalah, tp yg jadi salah bila terlalu byk bertanya..nnt kwn2 jd serabut n malas nk layan...careful!!

ni lg satu-mmg setuju la..bau mulut or bau badan mcm puaka :-D ni berkaitan penampilan jugak..jaga la elok2, gosok la gigi tu biar kerap pun xper...

Anna Boleyn said... BALAS

tak suka kawan dengan orang yang tak panda nak berdikari. sikit2 kang suruh kita teman situ sana sini. rimas! huhu

Cik Gallus Gallus said... BALAS

BLADE EDGE : yep..u r right..kene cermin diri jugak dan muhasabah diri yg penting...hehehe..

Cik Gallus Gallus said... BALAS

Anna Boleyn :betull.betull..kerja kite tak buat sebab dok sibuk jadi peneman kwn

sweethOneY said... BALAS

ada point2 yang diterima. hihi. tapi kalau dah namanya kawan, apa lagi kawan baik.. kalau backstabbing tu mmg tak patut kan..

pendek kata, kena sama2 tolak ansur :)

Cik Gallus Gallus said... BALAS

sweethOneY: betull..kena saling bertolak ansur..i like..

biskut said... BALAS

sapa tak mau kena badi saka baik jauhkan diri dari orang yang bau mulut macam puaka!

Cik Gallus Gallus said... BALAS

biskut: memang kita patut jauhi tapi lebih baik nasihatkan org yg mulut puaka tu..untuk kebaikan bersama..

King Of Single said... BALAS

suke buli org naseb tade..
bhahha

mie said... BALAS

tu dia!!!
banyak juga sebab musibab nya..

rieyana ynn said... BALAS

wah...comel nyer blog dia...suka...suka...suka...;D

Cik Gallus Gallus said... BALAS

King Of Single: ishh mcm mane blh t'tinggal..ala tu slh satu sebab knape kwn lari...

Cik Gallus Gallus said... BALAS

mie :mmg byk..hahaha..TQ

Cik Gallus Gallus said... BALAS

rieyana ynn:awk pon comel..suke..suke..suke..

Fatihah said... BALAS

bagus la entry ni..like!!
eh, salam kenal. thanks eh lawat blog.
saya follow. x)

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Fatihah

tenkiu..muahhhee..ambik ni flying kiss..

cik helena said... BALAS

penah baca dalam remaja :)

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@cik helena

oyeye ade dlm remaje??
sorry la x beli mjlh remaja

THE LEKAT LEKIT STORY said... BALAS

satu lg kawan yg asyik cerita masalah 24jam.. dr mula knl smpai la skang cerita dia semuanya berkaitan masalah.. pun org akan bosan sbbnya org ;ain pun ada masalah tp xde semua nak ngadu.. bkn x nak share masalah dia tp BOSAN kalau asyik dgr masalah jer

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@THE LEKAT LEKIT STORY

betul..betul..sampai rase bernanah telinge asyik dgr mslh yg same

Khairy said... BALAS

okey, here the things....what friend are for? bukan ke dia patut senang n susah sama2 ngan kita...kalau dah perangai dia memang camtu, cuba la ubah pelan2 n bimbing dia. ni tak, tinggal macam tu je. Tak baik biar dia sesat lama2...ni namanya ambil jalan mudah. And tu bukan namanya kawan sejati...sekarang susah nak cari kawan macam ni.

Just because of small things, u just leave it just like that...

Just my opinion...

hans said... BALAS

mulut badan bau puaka tu betul
hahaaha

P/S : Review Film : Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 Menarik Walaupun Agak Berat

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Khairy

ye betul khairy...saye setuju 100 infinity...saya tak cakap kite kene tinggalkan dia hanye sebab small matter tu..dan kite sewajibnye nasihatkan dia..tapi bende ni pon ambik mase...kalau kite dh nasihat tapi macam masuk telinge kanan keluar telinge kiri ape gune..

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@hans

dah review..best..

ProfHariz said... BALAS

Saya setuju dengan suka pau dan berbau badan.. Mana kawan nak tahan!

http://profhariz.com

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@ProfHariz

hahaha..btul..betull..tenkiu prof

hamzah ian said... BALAS

hahha.. baru gua nampak ada tempat komen.. hoho.. sori2..

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@hamzah ian

tak pe tak pe..aku ampunkan..

kata kila said... BALAS

mulut puaka.hati puaka?senarai tak?hehehehe

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@kata kila

hati puaka tak nmpk..tu yg susah

Amirrah Zawani said... BALAS

setuju dgn apa yg kamu tulis tu :)
satu lagi jenis tikam blakang.. lariiii...

mahira oya said... BALAS

sama ada sendiri salah..or kwn tu x terima sumthing..
or memasing berperangai..xde kimia..

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Amirrah Zawani

betull...btull..saye nak joging dulu baru lari..hahaha

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@mahira oya

yep..sebab tu kene cermin diri dulu sblm kutuk org lain..

Ery Farieha said... BALAS

hokhok.
kdg2 takde niat pun nak larikan diri, tapi kdg2 aku jns suka buat keje sorang2.
pastu tbe2 org ckp aku larikan diri. heh sian aku.

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Ery Farieha

aku turut simpati..kesian..nak sendirian pon tak blh

kak ina kl said... BALAS

panjangnya info..salam ziarah yer..tq sudi dtg ke blog akak aka auntie

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@kak ina kl

hehehe terpnjg sbb tibe-tibe melimpah idea..tq jugak sbb ziarah blog saya yang murahan ni..better saya panggil kakak biar vogue sikit..

Miss Yaty said... BALAS

haha memang betol info ni...memang kena alert la lepas ni takut de member lari plak.....hihi

>.<

Cik Gallus Gallus said... BALAS

@Miss Yaty

yep..yep..

Fitry Kesyorge said... BALAS

kesian mat bangla jadi model penampilan selekeh

Post a Comment

si cantek si handsome
thank you for ur comment.
nanti dtg lagi tau :D